Sambandet mellan UX och en bra konverteringsgrad

Få har nog lyckats undvika faktumet att det numera finns oerhört höga förväntningar på grafisk produktion och design. Oavsett om det handlar om hemsidor eller appar så är gränssnittet och användarupplevelsen (UX) direkt sammanlänkad med dels hur positivt inställda folk blir till tjänsten, men även huruvida de spenderar tillräckligt med tid på vad man har att erbjuda för att det ska resultera i konverteringar.

Men varför är egentligen konverteringsgraden viktig? Tänk dig att någon besöker din hemsida eller använder din app där du erbjuder försäljning i appen. Om användarupplevelsen är så dålig att all tid måste spendera på att förstå vad det hela handlar om, så är chansen väldigt liten att det kommer att resultera i köp, klick eller vad du nu vill uppmuntra.

Om du tvärtemot bjuder på en intuitiv och enkel användarupplevelse så är chanserna väldigt mycket större att det kommer leda till klick och omsättning. För då behöver användarna inte spendera onödig tid på att orientera sig. Och jag är av den starka åsikten att alla tjänster ska vara tillräckligt lättanvända för att användare direkt ska förstå vad det handlar om.

Är du osäker på hur detta påverkar dig? För att få lite lugn och ro att fundera på det så föreslår jag verkligen elcyklar som transportmedel. De är stillsamma och gör att man klan glida fram med sitt mål i tankarna. Vi är övertygade om att du i slutändan kommer att inse vikten av UX. Detta är något jag själv har upplevt och något jag verkligen fäster vikt vid.

gränssnitt